A házirend P
A
NÉMETH LÁSZLÓ GIMNÁZIUM HÁZIRENDJE
„Ha távozóban egy más bolygón megkérdenék, mi volt a
földi élet legnagyobb öröme: a tanulást mondanám. Nem azt, amelynek a végén egy
vizsga áll, hanem amit az ember kíváncsiságból, kirándulásként tett egy új
nyelvbe, az azon át megközelíthető világba, egy új tudományágba, munkakörbe”
(Németh László: Ha most lennék fiatal).
A
gimnázium házirendje – az intézmény törvényes működése, a munka zavartalansága
és a diákok közösségi életének megszervezése érdekében – megállapítja a tanulói
jogok és kötelességek gyakorlását, valamint az iskola munkarendjét szabályozó
rendelkezéseket. A házirend előírásai egyaránt vonatkoznak a tanulókra, a
szülőkre (gondviselőkre) és a gimnázium pedagógus és nem pedagógus alkalmazottaira. A házirend érvényes mind az iskolai, mind
az iskolán kívüli, akár tanítási időben, akár azon kívül szervezett, a pedagógiai
programban szereplő vagy minden olyan eseményen, amelyen a
gimnázium ellátja a tanulók felügyeletét, s ezt írásban vagy nyilvánosan
szóban a szülők tudomására hozza.
A házirend
megtekinthető az iskolavezetés tagjainál, az osztályfőnököknél, a gyermek-és
ifjúságvédelmi felelősnél, a diákmozgalmat segítő tanárnál, tőlük a házirendről
tájékoztatás is kérhető. Megtalálható továbbá a tanári szobában, a titkárságon,
a könyvtárban és a portán. Véleményezés céljából egy-egy példányát eljuttattuk
az Intézményi Tanács elnökéhez, a szülői közösség és a Diákönkormányzat
vezetőjéhez. A házirend hatályos változata iskolánk honlapján mindenki számára
hozzáférhető. Beiratkozáskor minden tanuló szülőjének (gondviselőjének) lehetőséget
biztosítunk a benne foglaltak megismerésére. A házirend előírásait az
osztályfőnökök tanévkezdéskor ismertetik a tanulókkal, ill. a szeptemberi
szülői értekezleten a szülőkkel. A házirend egy példányát ki kell függeszteni
az osztálytermekben és szaktantermekben is.
A házirend a Nemzeti
köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 5.§ (1) bekezdés és a 20/2012. (VIII.
31.) EMMI rendelet 5.§ alapján készült.
I. A
tanulói jogviszony
1.
A gimnáziumban a tanulói jogviszony felvételi eljárás
keretében jön létre, a jogviszony kezdete a beiratkozás napja. A felvételi
eljárás szabályait a pedagógiai program tartalmazza.
2.
A tanórákon való részvétel alól mentességet kapnak az
egyéni munkarend szerint tanulók, illetve testnevelésből az egészségi okból
teljes felmentésben részesülők, továbbá a mindennapos testnevelés egyes órái
alól az arra jogosultak. A követelményeket előrehozott osztályozó- vagy
érettségi vizsgán teljesítők igazgatói döntés alapján kap(hat)nak mentességet. Az értékelés és minősítés alóli mentességet
csak a megfelelő életkorban kiállított szakértői és rehabilitációs bizottság
véleménye alapján lehet megadni. Az egyéni munkarend jogviszonyra vonatkozó
kérelmeket (a rendkívüli helyzeteket kivéve) legkésőbb mindig az adott tanévet
megelőző június 15-ig be kell nyújtani. A szülő vagy nagykorú tanuló kérése
alapján az egyéni munkarendben tanulók felkészítése a szülő-tanuló kötelessége.
Az egészségi okból erre kényszerülők felkészítése a gimnázium felelőssége.
Ebben az esetben a tantervi követelményeket félévkor és év végén bizottság
előtti osztályozóvizsgán kell teljesíteni.
3.
Az előrehozott osztályozóvizsgára a tanuló által kért
vizsgaidőpont előtt harminc nappal kell a vizsgákért felelős
igazgatóhelyettesnél jelentkezni. A 10-11. évfolyam tanulói a választható év
végi helyi vizsgákra áprilisban, a munkatervben meghatározott időpontban adják
be jelentkezésüket. A javító- és különbözeti vizsgák szokásos ideje augusztus
vége (különbözeti vizsga szükség szerint máskor is kérhető és szervezhető). Az
érettségi vizsga időpontjait és jelentkezési határidőit kormányrendelet
szabályozza. A pedagógiai programban előírt helyi (év végi) vizsgák időpontját
az éves munkaterv rögzíti.
4.
Az iskola helyi tanterve tartalmazza a tanulók számára
kötelezően és szabadon választható tantárgyakat. A választott tanórai
foglalkozást az értékelés és minősítés, a mulasztás, továbbá a magasabb
évfolyamba lépés tekintetében úgy kell kezelni, mint a kötelező tanítási órát.
5.
Az iskola igazgatója minden tanév áprilisában az
osztályfőnökök közreműködésével a szülői értekezleteken, vagy az osztályfőnöki
órákon, vagy írásos tájékoztató formájában értesíti és nyilatkoztatja a
tagozatválasztásról a szülőket és a tanulókat. A tanuló a választását – az éves
munka tervezhetősége érdekében – csak igazgatói engedéllyel, egyéni elbírálás
alapján módosíthatja.
6.
A második élő idegen nyelv választásával kapcsolatos kérését
(döntését) a szülő/tanuló írásban nyújtja be az iskola igazgatójához a nyolcadik
évfolyam második félévében.
7.
A tanulói jogviszony megszűnik más iskolába történő átvétel
esetében, a teljes képzési követelmények teljesítésekor, másik iskolába való
áthelyezés esetén, vagy kizárás fegyelmi határozat jogerőre emelkedésekor,
továbbá nem tanköteles tanuló esetében harminc óra igazolatlan mulasztáskor.
II.
Működési rend
1.
A gimnázium épülete szorgalmi időben hét órától tizenhét
óráig tart nyitva a diákok számára. Tanári felügyelet mellett a tanítás után is
lehetséges az iskolában tartózkodni. Az alsó négy évfolyam tanulói a tanítási
időn túl csak írásbeli szaktanári, osztályfőnöki vagy szülői engedéllyel és
felelősséggel maradhatnak az épületben. (Az ötödik-hatodik évfolyamon a szülői
engedély elengedhetetlen). Az udvart a portás tizenhat órakor, ill. a téli
hónapokban sötétedéskor bezárja. Az udvar nyitvatartása
az időjárás függvénye. A könyvtár kilenctől tizenhét óráig tart nyitva.
2.
A tanulóknak órarendi beosztásuk végéig a gimnáziumban
kell tartózkodniuk, azt megelőzően csak írásbeli engedéllyel, ún. kilépővel
hagyhatják el a gimnázium területét. Az engedélyt az osztályfőnök vagy
helyettese, mindkettejük távollétében az igazgató/helyettes/iskolatitkár adja szülői
hozzájárulás esetén. Az állandó vagy alkalmi lyukasóra miatt ráérő tanulóknak
az iskolában kell maradniuk. A tanítási időben az iskola tanárai – külön
beosztás szerint – a folyosókon, jó időben az udvaron, továbbá ebédszünetekben
az ebédlőben felügyeletet látnak el. Az alsóbb évfolyamos tanulók délutáni
felügyeletét a gimnázium szakkörök és diáksportkör keretein belül, továbbá a
könyvtárban, az informatikai teremben biztosítja tizenhét óráig.
3.
A nyugodt munkakezdés érdekében a tanulók az első tanóra
előtt legalább tíz perccel érkezzenek meg az iskolába.
III. Csengetési rend
1. óra 8.00 - 8.45 (10
perc szünet)
2. óra 8.55 - 9.40 (15
perc szünet)
3. óra 9.55 - 10.40 (10 perc szünet)
4. óra 10.50 - 11.35 (10 perc szünet)
5. óra 11.45 -
12.30
Ebédszünet (20 perc)
6. óra 12.50 -
13.35
Ebédszünet (20 perc)
7. óra 13.55 - 14.40 (5 perc szünet)
8. óra 14.45 - 15.30
IV. Munkarend
1.
A tanítás legkorábban 7.15-kor kezdődhet. A szakkörök és
az egyéb délutáni programok kezdési idejét a szaktanár állapítja meg. A
köznevelési törvényben előírt iskolai egészségfejlesztési program és egyéb iskolai
rendezvények többletidő-igénye miatt – a fenntartóval egyeztetve – az iskola helyiségeit és
sportpályáit a hivatalos nyitvatartási időn túl is alkalomszerűen használjuk.
2.
A hit- és vallásoktatás lehetőségét a gimnázium jogszabályi
előírásoknak megfelelően biztosítja, időpontját pedig az aktuális órarend
rögzíti.
3.
Esti rendezvényt csak igazgató/helyettesi engedéllyel
lehet tartani. A gimnázium évi munkaterve utal ezek lehetséges napjaira, de
takarítási és portaszolgálati okokból e megjelölt napokra is tíz nappal
korábban bejelentést kell tenni. A munkatervben nem szereplő időpontban
tartandó esti rendezvényt az osztályfőnök egyezteti az iskolavezetéssel. Az osztályrendezvényeket
legkésőbb tizenkilenc óráig be kell fejezni. Személyi és vagyonbiztonsági
okokból éjjel (21.00-7.00), valamint munkaszüneti napokon (a külön előre kért
és engedélyezett alkalmakat kivéve) az épület zárva tart.
4.
A hetesek alapkötelessége, hogy gondoskodjanak az órák
előtti szünetekben a tiszta tábláról és a szellőztetésről, a krétáról és a tiszta
táblatörlőről, jelentsék óra elején a hiányzó tanulókat (és öt perc elteltével
az esetleg hiányzó tanárt a tanári szobában, titkárságon). A működési hibát,
rongálást vagy károkozást haladéktalanul jelenteniük kell. A heteseket az
osztályfőnök jelöli ki és számoltatja el a munkahét utolsó napján. A hetesi
feladatok elmulasztása fegyelmi következménnyel járhat.
5.
A diákoknak nagyobb személyes holmijukat az alagsori
öltözőszekrényekben kell tartaniuk. A szekrénykulcsok őrzéséért szigorú
felelősséggel tartoznak.
6.
A tanulók az ebédszünetekben intézhetik hivatalos
ügyeiket az iskolatitkárnál. A fénymásolás lehetősége a könyvtárban és a
titkárságon biztosított.
7.
A gimnázium közétkeztetési feladatát az önkormányzat
által működtetett ebédlőben és a büfé szerződéses üzemeltetésével teljesíti. Az
egyénileg behozott ételek hűtött tárolását és felmelegítését szolgáló
elektromos és egyéb eszközök karbantartását és üzemeltetését, a hulladék
gyűjtését a gimnázium – szakhatósági állásfoglalás alapján – nem tudja
vállalni. A szülői közösség kérésére sem ital-, sem ételautomatát nem enged működtetni.
8.
A diákok az iskolában déli étkezést vehetnek igénybe, a
magasabb jogszabályok alapján teljes vagy részleges térítésidíj-kedvezményben
részesülhetnek. A kedvezmények egy teljes tanévre szólnak, de betegség esetén a
megrendelt ebédet le lehet mondani. A kedvezmények alapja a család szociális
helyzete (a keresők, ill. a testvérek száma, az egy főre jutó jövedelem). A
kedvezményekről az önkormányzat illetékes osztálya dönt. A befizetési napokat az
Intézményműködtető és Fenntartó Központ (XIII. kerületi IMFK) szakembere kellő
időben közzéteszi a helyben szokásos módon (honlap, portai hirdetőtábla). Az
ebédelés rendjét az órarend ismeretében az iskolavezetés határozza meg.
9.
A pedagógiai program alapján valamennyi tanulónak
kulturált ebédelési lehetőséget biztosítunk a napi szorgalmi idő alatt. Az
ötödik és hatodik évfolyamon az órarendben is szabályozva biztosítjuk az egészséges
életmódra nevelés, az étkezés feltételeit.
10.
Tanórán ételt vagy italt fogyasztani tilos.
11. Az ingyenes tankönyvellátást a jogszabályok szerint az állam biztosítja.
A tanulók és a pedagógusok a tanév során szükséges egyéb könyveket, a szükséges
pedagógus kézikönyveket a könyvtáros által meghatározott időpontban
kölcsönözhetik ki a könyvtárból.
A könyvtár házirendje
mindenki számára kötelező.
12.
A tankönyvrendelést – a
munkaközösségek véleményének kikérésével – az igazgató által megbízott
tankönyvfelelős készíti el. Az igazgató tájékoztatja a szülőket a megrendelt
tankönyvek köréről, lehetővé teszi, hogy a tankönyvrendelést a szülői
munkaközösség véleményezze. Az igazgató elektronikus formában megküldi a
tankönyvrendelési adatokat a fenntartónak, és beszerzi a fenntartó jóváhagyását.
Ötödiktől a tizenkettedik évfolyamig az állam biztosítja, hogy a tanuló számára
a tankönyvek térítésmentesen álljanak rendelkezésre. (Nkt.
46.§ 5. bekezdés). A térítésmentes tankönyvek kezelését az iskolai könyvtár
végzi, a megrongálódott és elvesztett tankönyvek pótlását a könyvtári
szabályzat tartóstankönyvekre vonatkozó melléklete rögzíti.
13.
Az iskola közintézmény, s ennek arculatában
is meg kell jelennie. A folyosókon és a termekben csak olyan információ és
dekoráció helyezhető el, amely megfelel a közintézményi jellegnek. Fogyasztásra
ösztönző vagy a gimnázium szellemiségével összeegyeztethetetlen életmódot
sugalló reklámnak az iskolában nincs helye. A hirdetések elhelyezését az
iskolavezetés engedélyezheti.
14.
A gimnázium termeit, bútorait, berendezéseit, eszközeit
mindenkinek óvnia kell; azok eredeti állapotát nem lehet megváltoztatni. A
tanulók a rájuk bízott eszközökért felelősséggel tartoznak. A rendeltetéstől
idegen használatból, a szándékos rongálásból és a hanyagságból eredő károkat az
okozónak helyre kell állítania vagy meg kell térítenie.
15.
A szünetekben és az órákra menetelkor fegyelmezetten kell
közlekedni a balesetek elkerülése érdekében.
16.
A különböző tanórán kívüli rendezvényeken közreműködő
tanulócsoportok – tanári irányítás mellett – felelősen vesznek részt a
tevékenység szakaszaiban: az előkészítésben, a megvalósításban és a lezárásban.
V. A
tanórai és egyéb foglalkozások rendje
1.
A tanórákra és más foglalkozásokra a tanulóknak pontosan,
felkészülten és hiánytalan felszereléssel kell érkezniük. A munkába legjobb
képességeik szerint és fegyelmezett – a tanár nyugodt munkavégzését elősegítő –
magatartással, a feladatra összpontosítva kell bekapcsolódniuk. E kötelességek
elmulasztását, különösen az önhibából történt késést és az elfogadhatatlan
munkafegyelmet az iskola fegyelmi vétségként kezeli, és ismétlődő esetben a
vétkes ellen fegyelmi eljárást indít. A gimnázium eljárását a bizalom gesztusa
határozza meg: először mindig szóban figyelmeztet, majd írásban, s csak végső
esetben nyúl a fegyelmi eljárás formájához. (A késésekre nézve ez az elv a
következők szerint valósulhat meg: négy késésig szóbeli figyelmeztetés, az ötödiktől
egyesével a három osztályfőnöki fokozat, a nyolcadiknál szóbeli igazgatói
figyelmeztetés, utána a három írásbeli igazgatói fokozat, majd tizenkettő
késésnél fegyelmi eljárás következik). A tanórákról való késés súlyosan zavarja
az oktatás-nevelés folyamatát, ezért az indokolatlan késés nemkívánatos
jelenség az iskolában. A késések ideje összeadódik, amit az osztályfőnök
adminisztrál. A tanulónak – a késés utáni első szünetben – igazolnia kell a
késés jogosságát. Ha az önhibából történt késések összideje
eléri a tanórai foglalkozások idejét (45 perc), akkor a késés egy igazolatlan
órának minősül. Az elkéső tanulónak is részt kell vennie a tanórán.
2.
A gimnázium pedagógiai programjában és éves munkatervében
szereplő elfoglaltságokon a részvétel kötelező; az esetleges mulasztást
szabályosan igazolni kell.
3.
A gyógytestnevelésre vonatkozó szabályokat (a Nemzeti
Pedagógus Kar ajánlása alapján) igazgatói határozat rögzíti. Vagyonbiztonsági
és egészségvédelmi okokból a késve érkező tanulók a testnevelés órába aktívan
már nem kapcsolódhatnak be.
4.
A rendszeres tanórán kívüli foglalkozásokra a jelentkezés
egy évre szól, a foglalkozásokról való távolmaradást a mulasztás általános
szabályaival azonosan kell igazolni.
5.
Ha a tanuló betegség miatt nem tud a tanításon részt
venni, a szülőnek a hiányzás kezdetén telefonon értesítenie kell az iskolát. A
mulasztó tanulónak iskolába érkezése első napján, de legkésőbb három munkanapon
belül igazolást kell benyújtania. Ez lehet orvosi vagy szülői igazolás. Utóbbi
esetén legfeljebb hét napig terjedő mulasztás igazolható. Az igazolást az
osztályfőnöknek kell bemutatni. Az osztályban/csoportban a mulasztás idején
végzett tananyagot és feladatokat a lehető legrövidebb időn belül pótolni kell.
6.
Ha a tanuló az előző pontban megjelölt határidőre nem
igazolja távolmaradását, a mulasztás igazolatlan. Az iskola köteles
a szülőt értesíteni a tanuló első igazolatlan mulasztásakor. Az igazolatlan mulasztásnak
súlyos következményei vannak. A tanuló ismételt igazolatlan mulasztása esetén
az iskola a gyermekjóléti szolgálat közreműködését kéri. Ha a tanköteles tanuló
egy tanítási évben tíz óránál többet mulaszt igazolatlanul, az iskola értesíti
a lakóhely szerint illetékes jegyzőt. Megszűnik a tanulói jogviszonya annak a
nem tanköteles tanulónak, aki igazolatlanul harminc tanítási óránál többet
mulaszt.
7.
Az igazolt mulasztás mértéke is hátrányosan érintheti a
tanulót. Az, akinek egy tanévben (esetleg már a félévi záráskor) valamely
tárgyból a mulasztása eléri az óraszám harminc százalékát vagy összesen a
kétszázötven órát és emiatt nem osztályozható, tanulmányait osztályozóvizsga
letételével folytathatja.
8.
A szülő előzetes és indokolt kérése alapján a három napot
meghaladó (hosszabb) távollét csak igazgató által engedélyezhető. A rövidebb
időtartamú szülői, sportegyesületi vagy kulturális indokú és egyéb elkéréseket
az osztályfőnök jogosult a tanulmányi és magatartási szempontok mérlegelésével
engedélyezi. A családi üdülésre, sportolásra vonatkozó igényeket minimum tíz
nappal a tervezett program előtt be kell nyújtani. A síelésre vonatkozó
elkérések egységes határidejét a munkaterv állapítja meg.
9.
Országos tanulmányi verseny második vagy további
fordulója előtt a tanuló egyéni felkészülési időt kaphat a szaktanár, az
osztályfőnök és az igazgató konzultációja alapján. Előrehozott érettségi
vizsgára, nyelvvizsgára a gimnázium külön felkészülési időt nem ad. A
pedagógiai programban szereplő tanév végi helyi vizsgákra a munkaterv megjelöl
felkészülési napokat.
VI.
Magaviselet, megjelenés
1.
A Németh László Gimnáziumba felvett diákoktól elvárjuk,
hogy mind az egymás közti, mind a felnőttekhez fűződő kapcsolatukban a
kulturált, egymás méltóságát tisztelő és felelősségteljes magatartás
érvényesüljön az iskolában és az iskolán kívül is.
2.
Nemi, vallási, világnézeti vagy etnikai alapon semmiféle
megkülönböztetés sem fogadható el. Külön is tilos a lelkiismereti szabadság
korlátozása, az agresszió, a brutalitás és a megalázás minden formája, mások
lelki és testi egészségének veszélyeztetése, illetve e tiltott magatartások
propagálása.
3.
A gimnáziumban és a gimnázium rendezvényein tiszta,
ápolt, szélsőségeket nélkülöző, kirívó öltözködéstől mentes megjelenést várunk
el. Az iskola által szervezett, a pedagógiai program végrehajtásához kapcsolódó
iskolán kívüli rendezvényeken a házirend szabályai érvényesek.
4.
Ünnepi alkalmakkor (évnyitó, október 6., október 23., szalagavató
bál, március 15., ballagás,
érettségi és év végi vizsgák, évzáró) a leányoktól megkívánt öltözet: sötét
színű szoknya vagy sötét, nem sportos szabású nadrág fehér blúzzal. A fiúk
esetében sötét, nem sportos szabású nadrág fehér inggel, ill. lehetőség szerint
zakó vagy öltöny és nyakkendő viselését várjuk el. A kilencedik évfolyamtól
felfelé az iskola által ajándékozott egyen sál, ill. nyakkendő viseletét
szorgalmazzuk. A Németh László-napon, továbbá iskolán kívüli versenyen,
rendezvényen a közönség előtt szereplőknek általában ugyancsak az ünnepi
öltözetet és az iskolajelvény kitűzését javasoljuk.
5.
A testnevelés- és a gyakorlati-kísérletező órákon kötelező
öltözetet a szaktanárok a tanév elején közlik a tanulókkal.
6.
A megjelenés szabályait megszegő diákot szaktanára,
osztályfőnöke, a tanulmányi bizottság vagy az igazgató/helyettes figyelmezteti.
Ismétlődő esetben a külső formának és a belső tartalomnak összefüggéseit
feltáró (esetleg a szülőt is bevonó) elbeszélgetést, végső esetben szigorúbb
következményekkel járó döntést az igazgató kezdeményezhet. Szükség esetén
tanulmányi és fegyelmi bizottság hívható össze.
VII. A tanulók
elbírálása
1.
A tanulók értékelése és osztályozása folyamatosan
történik. A szaktanárok félévenként és tantárgyanként legalább három
érdemjegyet adnak lehetőleg különböző hónapokra elosztva. A szerzett jegyeket
kihirdetik és indokolják.
2.
A kisebb terjedelmű dolgozatok szokásos javítási ideje egy
hét, a nagyobbaké tizenöt munkanap. A kijavított és értékelt dolgozatot a
szaktanár véglegesen is visszaadhatja, a szülő kérésére mindenképpen át kell
adnia vagy biztosítania kell a betekintés lehetőségét. A rendszeres munka és a
folyamatos tanulás érdekében a gimnázium nem szabályozza a napi vagy heti
lehetséges dolgozatok számát, de elvárja az osztályfőnököktől és a
szaktanároktól, hogy figyeljenek az arányosságra.
3.
A gimnázium pedagógiai programjában meghatározott belső
vizsgák letétele a követelmények teljesítésének elválaszthatatlan része, ez
alól csak nagyon indokolt esetben az igazgató adhat mentességet.
4.
Az osztályozóvizsga tantárgyankénti,
évfolyamonkénti követelményeit kisebb-nagyobb
mértékben az iskola pedagógiai programja és helyi tanterve tartalmazza.
5.
A tanulmányok alatti vizsgákra, az osztályozóvizsgákra
való jelentkezés módját és határidejét, a vizsgák időpontjait az éves munkaterv
rögzíti.
6. A tanév első napján,
az első osztályfőnöki órán kapnak tájékoztatást a tanulók és szüleik az
elektronikus napló használatáról, a szülő részére történő hozzáférés módjáról. A
tanuló érdemjegyeiről és magaviseletéről a gimnázium az e-napló útján
tájékoztatja a szülőket. Papír alapú tájékoztatási igény esetén írásos
kérelemmel kell az intézmény vezetőjéhez fordulni. A tanuló félévi eredményeit
az e-naplóból kinyomtatva, az osztályfőnök által hitelesítve kapják meg a
szülők. A hagyományos papír alapú tájékoztató füzetet az 5-6. évfolyamon a
szülőkkel való kapcsolattartásra használjuk.
VIII.
A tanulók jutalmazásának rendje
1.
Azt a tanulót, aki példamutató magatartást tanúsít, kiemelkedő
tanulmányi eredményt ér el, vagy osztálya, illetve a gimnázium érdekében közösségi
munkát végez, iskolai, illetve iskolán kívüli tanulmányi, kulturális vagy
sportversenyen, előadáson vagy bemutatón szerepel, vagy bármely más módon
hozzájárul a gimnázium jó hírének megőrzéséhez és növeléséhez, a gimnázium
jutalomban részesíti.
2.
A jutalmazás formái: szaktanári, osztályfőnöki, igazgatói
és nevelőtestületi dicséret; oklevél, könyvjutalom, emléklap; Gulliver-díj, Princeps Artium és közösségért
kitüntetés, Németh László-díj, Rónai Béla Irodalmi Díj, Németh László-érem.
IX. A
fegyelmező intézkedések formái, elvei
1.
Azt a tanulót, aki tanulmányi kötelezettségeit
folyamatosan nem teljesíti, vagy a házirend előírásait megszegi, vagy bármely
módon árt a gimnázium jó hírének, figyelmeztetésben vagy büntetésben lehet részesíteni.
2.
A fegyelmező
intézkedések szaktanári (figyelmeztetés, intés), osztályfőnöki (figyelmeztetés,
intés, megrovás) vagy igazgatói (figyelmeztetés, intés, megrovás) szinten
történnek a pedagógiai szempontok gondos mérlegelésével és a nevelés
szándékával. A tanuló súlyos kötelességszegése esetén fegyelmi eljárás
indítható.
X.
Diákközösségek
1.
Az osztályok diákbizottságot alakíthatnak, vagy diákönkormányzati
képviselőket választhatnak, megbízhatják annak tagjait vagy alkalmanként
másokat az osztály ügyeinek intézésével és képviseletével.
2.
A diákok öntevékenységének iskolai szintű koordináló
szerve a diákönkormányzat, amely az összes tanuló érdekképviseletét is ellátja.
A diákönkormányzat maga állapítja meg belső szabályzatát, és évente
diákközgyűlést szervez. A diákközgyűlésen osztályonként két tanuló szavazati
joggal képviseli osztályát.
3.
Ha a diákok a közösséget érintő vagy személyes üggyel
(javaslattal, észrevétellel, panasszal, kérelemmel) magasabb fórumhoz kívánnak fordulni,
ezt személyesen, diákönkormányzati képviselőjük vagy az iskolai
diákönkormányzat segítségével tehetik meg. Az igazgató és a diákmozgalmat
segítő tanár egymástól függetlenül minden héten fogadóórát biztosít a tanulók
számára.
4.
A kapott észrevételekre érdemi választ kell adni. Ez
lehetséges a probléma megoldásával, magasabb szintre történő továbbításával
vagy visszautasítással.
5.
A diákkörök létrehozására javaslatot tehet az iskola
igazgatójának bármely tanuló, szülő, tanár, illetve a diákönkormányzat, a
szülői munkaközösség iskolai vezetősége. A javasolt diákkör létrehozásáról
minden tanév elején – az adott lehetőségek figyelembevételével – a
tantárgyfelosztás, valamint az éves munkaterv elfogadásakor a nevelőtestület
dönt.
6.
A tanulók saját kezdeményezésükre a diákmozgalmat segítő
pedagógusnak vagy az osztályfőnöknek bejelentett különböző diákköröket
alakíthatnak, s azok működéséhez igénybe vehetik a gimnázium (szak)tantermeit
és egyéb alkalmas helyiségeit (teaház, stúdió, aula stb.), továbbá korlátozott
mértékben technikai eszközeit (telefon, fénymásoló, számítógép stb.). Az
iskolarádió működését külön megállapodás szabályozza.
7.
A véleményezés szempontjából a tanulók nagyobb
közösségének minősül: az egész tanulóifjúságot érintő kérdésben a tanulók
huszonöt, az alsóbb, ill. a felsőbb évfolyamokat érintő kérdésben az évfolyamok
tanulóinak harminc, egy évfolyamot vagy egy osztályt érintő kérdésben pedig a
tanulók harmincöt százaléka.
8.
A gimnázium szokásrendje szerint a diákközösség
októberben a mindenkori tizenegyedik évfolyam vezetésével diáknapot szervezhet.
A diáknapot kampány előzi meg. A kampány és a diáknap szabályait a
diákönkormányzat belső szabályzata állapítja meg. A szabályzatot aláírja a
diákmozgalmat segítő pedagógus is. A diákbizottság februárban farsangi
összejövetelt rendezhet. A diákrendezvények zártkörűek.
XI.
Biztonság, egészségvédelem
1.
A nevelőtestület – átvállalva a szülőktől (gondviselőktől)
a tanulók iskolai beosztás szerinti felügyeletét – különösen fontosnak tartja a
testi-lelki egészség megóvását és védelmét. Elvárja ezért, hogy a tanulók
betartsák a minden tanévkezdetkor ismertetett óvó és védő intézkedéseket, ill.
a balesetvédelmi, egészségvédelmi szabályokat. Ezen intézkedések lehetnek
általánosak és szaktárgyiak, vonatkozhatnak az iskolán belüli és azon kívüli
(közlekedés) veszélyekre. Az iskolán kívüli helyszínen szervezett programokon a
körülmények követelte helyes magatartást a programvezető pedagógus ismerteti;
ennek betartása szigorúan kötelező. Rendkívüli esemény alkalmával minden tanuló
köteles a gimnázium felnőtt dolgozóinak utasítását követni.
2.
A gimnáziumban gyermek- és ifjúságvédelmi felelős, iskolapszichológus,
egészségvédelmi felelős, diákönkormányzatot segítő pedagógus dolgozik. Hozzájuk
a kihirdetett fogadó időpontokban a tanulók közvetlenül is fordulhatnak.
3.
A tanulók rendszeres egészségügyi felügyeletét és
ellátását az intézményben az iskolaorvos és a védőnő biztosítja. Az iskolaorvos
hetente egyszer, a védőnő hetente kétszer rendel a földszinti orvosi szobában,
a tanév elején kihirdetett időpontokban.
4.
A gimnázium épületét, helyiségeit, sportpályáit, kertjét,
továbbá berendezéseit és eszközeit rendeltetésüknek megfelelően, a tűz-,
baleset- és egészségvédelmi szabályoknak megfelelően, mások testi épségére
vigyázva, a tulajdon és az értékek védelmének szellemében kell használni.
Sérülést vagy kárt haladéktalanul jelenteni kell. Baleset vagy rosszullét
alkalmával azonnal felnőtt dolgozó segítségét kell kérni; ilyen esetekben az
iskolának a családot telefonon értesítenie kell, s a beteg vagy sérült tanuló
elengedéséről a szülővel konzultálnia kell.
5.
Értéktárgyakat, nagyobb összegű pénzt, mobiltelefont vagy
más, a tanulói munkához szükségtelen tárgyat az iskolába hozni nem tilos, de
felesleges. Ezekért a dolgokért a gimnázium nem tud felelősséget vállalni. A
földszinti (porta közelében elhelyezett) értékmegőrző szekrények valamennyi
tanulónak biztosítják értékeik biztonságba helyezésének lehetőségét. Mobiltelefont
és ún. okos eszközöket tanórán vagy azzal egyenértékű programon (pl. ünnepély,
szakkör stb.) csak a szaktanár engedélyével használhatnak a tanulók. Az ötödik
évfolyamtól nyolcadik évfolyamig a tanulók mobiltelefont és ún. okos eszközöket
8 óra és 12 óra 30 perc között a szünetekben sem használhatnak. A tornatermi öltözőket a csoport távozásakor a hetesnek vagy
más megbízott felelősnek be kell zárnia. A délutáni sportoláskor az öltözőt az
utolsóként elkészülő bezárja, s a kulcsot átadja a testnevelő tanárnak.
6.
Veszélyes vagy ártalmas eszközt, anyagot az iskolába
hozni szigorúan tilos. A gimnázium a hazárd- és a hatalomkártya-játékot az
iskola területén tiltja. Labdát vagy más sport-, ill. közlekedési eszközt csak
a kijelölt helyen szabad tárolni.
7.
Hálózati árammal működő eszközöket a tanulók csak
felügyelet mellett használhatnak.
8.
A szertárban található tárgyak és informatikai eszközök
csak tanári engedéllyel és felügyelettel használhatók.
9.
A gimnázium területén, továbbá az intézményen kívül a
tanulók részére szervezett rendezvényeken tilos a lelki vagy testi egészségre,
különösen a fejlődő szervezetre káros cikkek (dohánytermékek, alkohol,
kábítószer) árusítása, fogyasztása.
10.
Idegen látogatóknak a portán be kell jelentkezniük.
XII. Védő-óvó előírások, szabályok
1. A tanulók egészségének, testi épségének megőrzését szolgáló szabályok.
A tanulókat
tanévkezdéskor, az első tanítási napon, osztályfőnöki órán baleset- és
tűzvédelmi oktatásban részesítjük. Ez bekerül az elektronikus naplóba.
2. Külön balesetmegelőző oktatást tartanak első
szakórájukon az illetékes szaktanárok:
- technika órán;
- testnevelés órán,
sportfoglalkozáson;
- fizikai, kémiai
kísérletek órákon;
- informatika órán
és szakkörön,
- az osztályfőnökök
a tanulmányi kirándulások, erdei iskola és az iskolán kívüli programok előtt.
3. Minden tanuló kötelessége, hogy:
- óvja saját maga
és társai testi épségét, egészségét;
- betartsa, és
igyekezzen társaival is betartatni az osztályfőnökétől, illetve a nevelőitől hallott,
a balesetek megelőzését szolgáló szabályokat;
- azonnal értesítse
az iskola valamelyik dolgozóját, ha saját magát, társait vagy másokat veszélyeztető
helyzetet, tevékenységet, illetve valamilyen rendkívüli eseményt vagy balesetet
észlel;
- rendkívüli
esemény esetén pontosan betartsa az iskola felnőtt dolgozóinak utasításait, valamint
az épület kiürítési tervében szereplő előírásokat.
4. Az iskolai kisebb sérülések ellátására
elsősegélynyújtó dobozokat helyeztünk el az épület
alábbi helyein:
- Földszint:
tornaterem;
- I. emelet:
titkárság.
XIII.
Fizetési kötelezettséggel kapcsolatos szabályok. A
tanuló által előállított termék, dolog, alkotás vagyoni jogára vonatkozó
díjazás szabályai
1.
A tanulók szociális helyzetük alapján normatív étkezési
hozzájárulásban részesülhetnek. A támogatást a szülő írásban kérheti a jogszabályokban
leírt feltételek szerint és helyen.
2.
A tanulók az intézményben igénybe vett étkezésért térítési díjat fizetnek. A befizetési
rend megtalálható az iskola honlapján, a portai hirdetőtáblán és az
önkormányzat által működtetett internetes felületen. A térítésmentesen
étkezőknek – a befizetés időpontjában – is kell az étkezés iránti igényüket
jelezni.
3.
Az étkezés lemondását legkésőbb a hiányzást megelőző
napon 9 óráig kell megtenni.
4.
A tanulók ingyenes
tankönyvellátásban részesülnek a hatályos jogszabályban meghatározottak
szerint.
5.
A tanulók az államtól (iskolától) kapott tankönyvek
használatára addig jogosultak, ameddig a tanulói jogviszonyuk iskolánkban
fennáll. A tanulói jogviszony megszűnésekor, illetve tanév végén a kapott
tankönyveket (tartóstankönyv-szabályzat szerint) vissza kell adni a
könyvtárnak.
6.
A fentieken túlmenően diákjaink a lakóhely szerinti
önkormányzattól igényelhetnek további étkezési hozzájárulást, valamint
ösztöndíjat is. Ezekről a lehetőségekről a szülőket és a diákokat tájékoztatjuk,
megpályázásukban közreműködünk.
7.
Az iskola tulajdonába kerülnek a tanuló által előállított
dolgok, ha annak elkészítéséhez szükséges anyagi és egyéb feltételeket az
intézmény biztosította.
8.
A Németh László Gimnázium a tanulók által tanórán,
szakkör keretében vagy kimondottan valamely versenyre készített (művészeti,
irodalmi, stb.) alkotásokat nem értékesíti, így az intézmény semmilyen
díjazásra nem jogosult, illetve nem tart igényt.
XIV.
Elfogadás, módosítás
1.
Az Nkt. 25. § (4), és a Nkt. 48. § (1) bekezdése alapján, valamint a 20/2012 EMMI
rendelet 121. & (7) bekezdése alapján a házirend elfogadásakor a szülői
szervezet (iskolaszék nem releváns), az intézményi tanács és a diákönkormányzat
véleményezési joggal rendelkezik.
2.
Az Nkt. 70. § (2) bekezdés
alapján a nevelőtestület döntési jogkörébe tartozik a házirend elfogadása.
3.
A házirend módosítását a szülői, a tanulói és a nevelői
oldal is kezdeményezheti, de módosításra egy tanévben legfeljebb egyszer
kerülhet sor. A tanévenkénti felülvizsgálatot augusztus végén a megfelelő
véleményezési eljárás után a nevelőtestület elvégzi, szükség esetén módosítja.
4.
A házirend 2013. március 27-én lépett hatályba és
visszavonásig érvényes.
Nevelőtestületi
felülvizsgálat időpontja:
2013. augusztus 29.
2014. augusztus 28.
2015. augusztus 28.
2016. augusztus 31.
2017. augusztus 30.
2018. augusztus 30.
2019. augusztus 30.
2020. szeptember 25.
2021. szeptember 15.
2022. augusztus 30.
2023. augusztus 30.
Varga
Attila
intézményvezető
s.
k.